≡ menu
logo_specservice

Filtr cząstek stałych FAP – jak jest zbudowany ?

Filtr cząstek stałych FAP jest częścią układu wydechowego samochodu osobowego. Umiejscowiony jest za katalizatorem utleniającym. Najczęściej obydwa elementy znajdują się w jednej obudowie. FAP składa się z rdzenia ceramicznego wykonanego z węglika krzemu, którego zadaniem jest wyłapanie cząstek stałych. Filtr stanowi strukturę mikrokanalików, które otwarte są od strony silnika a zamknięte od strony wydechu. Mikrokanaliki, które są otwarte od strony wydechu zamknięte są od strony silnika, są umiejscowione na przemian wzgladem siebie. Pomiędzy tymi kanalikami znajdują się mikro otwory, których średnica dobrana jest tak aby zatrzymywać cząstki sadzy. (średnica jednej dziesięciotysięcznej milimetra), Filtr zatrzymuje sadzę przepuszcza pozostałe spaliny.

Przed katalizatorem utleniającym i za filtrem FAP zamontowane są czujniki ciśnienia spalin, które informują komputer ECU o tym, czy filtr jest zapchany. Komputer ECU pobiera też informacje z czujnika temperatury spalin, znajdującego się przed katalizatorem utleniającym.

W skład FAP wchodzi też zbiornik z płynem katalitycznym, pompa płynu katalitycznego, a także urządzenie dozujące płyn katalityczny i mieszające go z paliwem.

Jak działa filtr cząstek stałych FAP?  Spaliny trafiają do filtra FAP, a cząsteczki sadzy są zatrzymywane w mikrokanalikach. W czasie jazdy z dużą prędkością po trasie, temperatura spalin osiąga wysoką wartość – nawet 600 st. C, co pozwala wypalić cząstki stałe. To regeneracja pasywna.

Jeśli filtr się zapycha (co widać po różnicy ciśnienia spalin przed nim i poza nim), co często dzieje się podczas ciągłej jazdy po mieście i na krótkich trasach, komputer uruchamia  regenerację aktywną (co 200, 400 lub 500 km jazdy). Następuje dodatkowy wtrysk oleju napędowego (komputer może też podnieść prędkość obrotową silnika, oraz uruchomić niektóre elementy wyposażenia auta, jak ogrzewanie tylnej szyby czy tylna wycieraczka), który ma na celu podniesienie temperatury spalin i wypalenie sadzy. Tak samo działa filtr DPF.

Po co zatem płyn katalityczny i układ zajmujący się jego dozowaniem? Płyn katalityczny ma za zadanie obniżenie temperatury samozapłonu sadzy – nawet o 100 st. C. Co to daje? Sadza (cząstki stałe) wypalają się łatwiej i przy niższej temperaturze spalin, czyli nawet w warunkach częstej jazdy po mieście i przy niższych prędkościach jazdy.

Czy zatem filtra FAP nie można zapchać? Niestety, można. Co ciekawe, dochodziło do zapychania FAP popiołem, powstającym po użyciu płynu katalitycznego.


Bosh service